Beste helpdesk,
Onlangs heb ik een inspectie gehad (halverwege aug) waarbij de gastouder aangesloten was bij 2 gastouderbureaus. Van gastouderbureau A was er sprake van een geldige RIE en deze is uitgevoerd op 14-11-2022. Gastouderbureau B heeft de RIE voor het laatst uitgevoerd op 21-07-2022 en daarmee was er geen geldige RIE op de locatie ten tijde van de inspectie. Bij dit bureau waren overigens ook geen kinderen aangesloten en dat zou kunnen verklaren dat er geen RIE aanwezig was. In ieder geval de gastouder wist niet dat er alsnog een geldige RIE aanwezig moest zijn.
Na overleg met collega’s vragen wij ons af of je hiervoor wel een herstelaanbod kan doen, of dat het afgekeurd dient te worden of dat de beoordeling zelfs ‘ja’ kan zijn omdat immers er wel een RIE aanwezig is, maar niet van alle gastouderbureaus. Wij vragen ons dit af omdat in GiR staat dat er ‘een’ RIE moet zijn en er staat niet ‘van elk gastouderbureau’. Of moet dit wel zo worden geïnterpreteerd? Nu de gastouder aangesloten is bij meerdere gastouderbureaus ontstaat deze onduidelijkheid.
[cid:image001.png@01D9E1A2.F0E3E900]
Wel heb ik al onderstaande informatie gevonden waaruit blijkt dat de verantwoordelijkheid van een geldige RIE ligt bij de gastouder en bureau, maar dit geeft nog geen duidelijkheid of deze aanwezig moet zijn van elk bureau. Je zou denken dat een RIE van een ander bureau niet heel anders zal zijn. Dit maakt dat de gastouder wel voldaan kan hebben aan de voorwaarde en daarmee aan de verantwoordelijkheid om een RIE (geldig) op locatie te hebben. Er is immers een RIE op locatie, namelijk van gastouderbureau A. En dit heeft vervolgens weer invloed of in GiR de gastouder hiervoor een herstelaanbod kan krijgen of wordt aangegeven dat hij niet aangeboden wordt. Immers kun je de situatie niet met terugwerkende kracht herstellen 😉 Ook kan hij eventueel op ‘ja’ gezet worden aangezien de verantwoordelijkheid bij het bureau ligt, net zoals bij de koppeling van een structureel aanwezige aan het bureau. Hier kun je immers ook geen herstelaanbod voor aanbieden.
Mijns inziens is het zo bedoeld dat van elk gastouderbureau er binnen een periode van 12 maanden een nieuwe risico-inventarisatie uitgevoerd moet worden en deze ondertekend door beide partijen op locatie aanwezig moet zijn. In dat geval zou de gastouder niet voldoen aan de voorwaarde.
Hopelijk heb ik de vraag goed duidelijk kunnen maken. Zo niet, kun je mij bellen/mailen. Uiteraard horen wij graag hoe er tegen deze situatie wordt aangekeken en hoe de regelgeving moet worden geïnterpreteerd. Alvast bedankt!
Vraag
Wie is verantwoordelijk voor het opstellen van de risico inventarisatie veiligheid en gezondheid op de opvanglocatie van een gastouder?
Antwoord
Uit artikel 7 Besluit kwaliteit gastouderbureaus, gastouders en voorzieningen voor gastouderopvang, blijkt dat het gastouderbureau verantwoordelijk is voor het jaarlijks inventariseren van de veiligheids- en gezondheidsrisico’s bij de voorziening voor gastouderopvang en dat dit samen met de gastouder moet gebeuren.
Uit artikel 12 lid 1 Besluit kwaliteit gastouderbureaus, gastouders en voorzieningen voor gastouderopvang blijkt dat de gastouder de “samen met de bemiddelingsmedewerker opgestelde inventarisatie van de veiligheids- en gezondheidsrisico’s” in acht moet nemen. Daaraan kan niet worden voldaan indien één van de elementen uit dit lid niet wordt nageleefd, derhalve is ook aan de gastouder de norm opgelegd dat deze de risico inventarisatie samen met de bemiddelingsmedewerker moet uitvoeren.
In artikel 11 Regeling Kwaliteit gastouderbureaus, gastouders en voorzieningen voor gastouderopvang is bepaald dat bij elke voorziening gastouderopvang een originele, door de gastouder en bemiddelingsmedewerker ondertekende, versie van de risico-inventarisatie aanwezig is.
Verwijzing wetgeving
Besluit kwaliteit gastouderbureaus, gastouders en voorzieningen voor gastouderopvang
Artikel 7. Veiligheid en gezondheid
* 1 De houder van een gastouderbureau voert een beleid dat ertoe leidt dat de veiligheid en de gezondheid van de op te vangen kinderen op het adres waar de opvang plaatsvindt door de gastouder zoveel mogelijk is gewaarborgd.
* 2 De houder van een gastouderbureau inventariseert jaarlijks de veiligheids- en gezondheidsrisico’s die de opvang van kinderen in alle voor kinderen toegankelijke ruimtes met zich brengt. Dit gebeurt samen met de gastouder. Daartoe draagt de houder van een gastouderbureau er zorg voor dat elk adres waar opvang plaatsvindt ten minste één keer per jaar wordt bezocht door een bemiddelingsmedewerker werkzaam bij het gastouderbureau.
Artikel 12. Veiligheid en gezondheid
1 De gastouder neemt de op grond van artikel 7
Verwijzing wetgeving
Regeling kwaliteit gastouderbureaus, gastouders en voorzieningen voor gastouderopvang
Artikel 11. Inventarisatie van risico’s voorzieningen voor gastouderopvang
1. Bij elke voorziening voor gastouderopvang is een originele door de bemiddelingsmedewerker en de gastouder ondertekende versie van de in artikel 7, tweede lid, van het besluit bedoelde inventarisatie van de veiligheids- en gezondheidsrisico’s aanwezig. Deze inventarisatie bevat in ieder geval de risico’s, bedoeld in artikel 7 derde lid van het besluit.
Nota van de wet bij artikel 11.1 Regeling
Op ieder adres waar opvang plaatsvindt, is in ieder geval een originele door de bemiddelingsmedewerker van het gastouderbureau en de gastouder ondertekende versie van de inventarisatie aanwezig, bedoeld in artikel 7 van het besluit. Deze is beschikbaar vóór de opvang begint en wordt jaarlijks opnieuw opgesteld. Deze inventarisatie is in samenwerking met een bemiddelingsmedewerker van het gastouderbureau opgesteld. Om tot een weldoordacht beleid te komen, moet de gastouder inzicht hebben in alle risico’s die zich op zijn of haar opvanglocatie kunnen voordoen en maatregelen treffen die deze risico’s afdoende beperken. Zonder dat inzicht zal een dergelijk beleid niet veel meer zijn dan een beleid, gebaseerd op incidenten, waarbij geen prioriteiten worden gesteld of planmatig wordt gewerkt aan structurele oplossingen voor gesignaleerde problemen.
Met vriendelijke groet,
Kirsten Bosma
Toezichthouder Kinderopvang
Afdeling Toezicht & Advies
‘ 06-27277789
• kirsten.bosma@ggd.groningen.nl
• www.ggd.groningen.nl
Werkdagen: ma, di, do en vr
Bezoekadres: Hanzeplein 120, Groningen
[cid:image002.jpg@01D9E1A2.F0E3E900]
GGD Groningen
Dit bericht is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. Het bericht kan vertrouwelijke informatie bevatten. Als u dit bericht per abuis hebt ontvangen, wordt u verzocht het te vernietigen en de afzender te informeren. GGD GHOR Nederland is niet aansprakelijk voor onjuiste en onvolledige overbrenging van de inhoud van een verzonden e-mail bericht, of een te late ontvangst daarvan.