rapport opmaken bij wel thuis maar geen geregistreerde gastouder

Gesloten

Hoi,

Even een situatie: Tijdens onaangekondigde inspecties treffen wij wel een ‘gastouder’ thuis aan maar deze zegt niet meer op te vangen/uitgeschreven te zijn. Mag je hiervan wel een rapport opmaken en hier een beschrijving van doen bij het item registratie? Afhankelijk van de situatie. En is er een verschil wanneer het gastouderbureau de gastouder nog niet heeft uitgeschreven maar hiervan wel een eindigen exploitatie heeft ingediend bij de gemeente of wanneer er nog helemaal niets in werking is getreden? Kun je dit de gastouder dan kwalijk nemen of schiet hierin het gastouderbureau tekort? En hoeveel tijd heeft een gastouderbureau om dit te doen? En mag wanneer je wel een rapport opmaakt dit meegeteld worden met de 50% inspecties? Heel veel vragen. Mocht er verduidelijking nodig zijn bel gerust.

Sasja Laan
0682994132

Antwoorden

Pauline

04-20-20233:50 pm

Hoi Sasja,

Toevallig is de faq hierover bijna afgerond.

Ik stuur je bij deze de concept tekst door (nog niet verspreiden ivm concept). De tekst kan dus nog wat worden gewijzigd. Ik heb ook opgemerkt dat we eerder aangaven geen overtredingen van een GOB in het rapport VGO te schrijven, en is dus nog wel even een punt van discussie met de VNG. Als je nog tijd hebt adviseer ik je om nog even te wachten, en zo niet dan mag je onderstaande aanhouden.

Dit betreft een overtreding van het GOB wat omschreven is in het rapport van de VGO.

De GIR ondersteunt op dit moment echter niet de gewenste werkwijze, namelijk dat een overtreding bij het GOB kan worden vastgesteld tijdens de inspectie van de VGO en deze overtreding van het GOB in een workflow âhandhavenâ bij het GOB kan worden gevolgd.

Het is uiteindelijk wel de bedoeling dat deze mogelijkheid wordt geboden in de GIR. Voor nu is dat niet het geval en is de volgende werkwijze van toepassing:

1 In het VGO rapport noteert de toezichthouder een overtreding bij Registratie (item 1.1.2; definitie gastouderopvang), met de handmatige toelichting dat het gaat om een overtreding van het GOB van art. 1.47 lid 1 wet kinderopvang en art. 7 lid 1 Besluit landelijk register kinderopvang.
2 In de toelichting beschrijft de toezichthouder dat de VGO is gestopt en dat het GOB dit niet heeft doorgegeven aan de gemeente of nog niet is verwerkt door de gemeente. De toezichthouder beschrijft de aangetroffen situatie, relevante informatie en dat de gastoudervoorziening (indien bekend:) sinds datum x niet langer in exploitatie is.
3 De toezichthouder vult het advies âHandhaven of niet handhavenâ in. Dit is een advies aan het college van de gemeente waar de VGO geregistreerd staat . De toezichthouder vult in de toelichting op het advies in: âhandhaving bij het gastouderbureau. Bv: De VGO is reeds gestopt maar GOB heeft dit niet doorgegeven aan de gemeenteâ. Het college kan handhavend optreden naar het GOB, ook als dit in een andere gemeente is gevestigd (behalve op het geven van een aanwijzing vermeld in art. 1.65 lid 1 Wet kinderopvang). Dit kan bijvoorbeeld m.b.v. een afzonderlijk boeterapport.

In jouw casus kan het probleem dus ook bij de gemeente liggen, afhankelijk van de termijn die het GOB heeft gehanteerd. In het rapport omschrijf je deze feiten en kun je eventueel ook advies niet handhaven geven als het GOB het al lang geleden had doorgegeven. Daar moet dan wel bewijs van zijn.

Het onderzoek telt gewoon mee met de 50% norm.

Met vriendelijke groet,

Pauline Khoury elâVerscheijden

Helpdesk kinderopvang

Telefoon: 06 36483490

Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl (http://helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl)

Twitter : @GGDGHORNL (https://twitter.com/GGDGHORNL)

> Van: Sasja Laan
>Datum: 2023-04-19 16:10:24
>Onderwerp: rapport opmaken bij wel thuis maar geen geregistreerde gastouder
> Hoi,
>
>Even een situatie: Tijdens onaangekondigde inspecties treffen wij wel een ‘gastouder’ thuis aan maar deze zegt niet meer op te vangen/uitgeschreven te zijn. Mag je hiervan wel een rapport opmaken en hier een beschrijving van doen bij het item registratie? Afhankelijk van de situatie. En is er een verschil wanneer het gastouderbureau de gastouder nog niet heeft uitgeschreven maar hiervan wel een eindigen exploitatie heeft ingediend bij de gemeente of wanneer er nog helemaal niets in werking is getreden? Kun je dit de gastouder dan kwalijk nemen of schiet hierin het gastouderbureau tekort? En hoeveel tijd heeft een gastouderbureau om dit te doen? En mag wanneer je wel een rapport opmaakt dit meegeteld worden met de 50% inspecties? Heel veel vragen. Mocht er verduidelijking nodig zijn bel gerust.
>
>Sasja Laan
>0682994132