Op passende wijze onder de aandacht brengen van de klachtenregeling

Gesloten

Ik ben bezig met de beoordeling van item 6.3.3. en vraag mij af wanneer een klachtenregeling op passende wijze onder de aandacht wordt gebracht van ouders. In dit geval is de klachtenregeling onderdeel van het pedagogisch beleid. Deze is op te vragen bij de locatie-verantwoordelijke, maar staat niet op de website o.i.d. Wel wordt bij de intake verteld dat er een klachtenregeling is. Ik hoor graag waar ik de eisen hieromtrent kan vinden.

Alvast bedankt.

Antwoorden

Nicole

04-25-20235:31 pm

Beste Ilse,

Conform de wet moet de houder een klachtenregeling opstellen (art. 1.57b lid 1 Wko). Die regeling moet schriftelijk zijn vastgelegd en hierin moet in ieder geval staan dat de ouder zijn klacht schriftelijk bij de houder indient. Deze regeling moet op passende wijze onder de aandacht worden gebracht. Passend is niet nader in de wet geformuleerd. De memorie van toelichting zegt hierover het volgende:

Artikel 1.57b, derde lid

Wil het klachtensysteem goed werken, dan is het van belang dat de ouders weten dat er een klachtenregeling is waar zij gebruik van kunnen maken. Daarom wordt in het derde lid voorgesteld dat de houder de klachtenregeling op passende wijze onder de aandacht van de ouders brengt. Dat kan bijvoorbeeld geschieden door in daarvoor geschikte ruimten of media daarvan kennis te geven, door deze informatie op een website op te nemen of door ouders bij het sluiten van de overeenkomst op de klachtenregeling te wijzen. De inhoud van dit derde lid lijkt inhoudelijk op de laatste zin van het huidige eerste lid van artikel 1.57b Wko met dien verstande dat de informatieplicht in het voorgestelde derde lid óók geldt voor wijzigingen in de klachtenregeling (vergelijk artikel 13, vierde lid, Wkkgz).

Je kunt je voorstellen dat het wel zaak is dat een klachtenregeling bijv. op een website goed te vinden moet zijn en niet dat een ouder bij wijze van spreken vijf keer moet doorklikken om tot de klachtenregeling te komen. En dat is net zo bij jouw situatie: is de ouder bekend met het gegeven dat de klachtenregeling in het pedagogisch beleid is opgenomen? Is dit verteld bijv. tijdens het intakegesprek zoals bij jou of moeten ouders er naar gissen dat er een klachtenregeling is. Kortom het is een kwestie van onderzoek en beleid dat de houder heeft op dit gebied. Overigens wel een bijzondere plek om een klachtenregeling in het beleid op te nemen maar dit ter zijde.

Is dit antwoord voldoende voor jou?

Met vriendelijke groet,

Nicole Huitink

Helpdesk kinderopvang

Telefoon: 06 36512194

Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl (http://helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl)

Twitter : @GGDGHORNL (https://twitter.com/GGDGHORNL)

> Van: Ilse Weerd
>Datum: 2023-04-24 16:46:10
>Onderwerp: Op passende wijze onder de aandacht brengen van de klachtenregeling
> Ik ben bezig met de beoordeling van item 6.3.3. en vraag mij af wanneer een klachtenregeling op passende wijze onder de aandacht wordt gebracht van ouders. In dit geval is de klachtenregeling onderdeel van het pedagogisch beleid. Deze is op te vragen bij de locatie-verantwoordelijke, maar staat niet op de website o.i.d. Wel wordt bij de intake verteld dat er een klachtenregeling is. Ik hoor graag waar ik de eisen hieromtrent kan vinden.
>
>Alvast bedankt.

Ilse van der Weerd

04-25-20238:52 pm

Ja, hier kan ik weer mee verder. Dank je wel voor je snelle reactie!

Van: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl
Verzonden: dinsdag 25 april 2023 17:58
Aan: Ilse van der Weerd
Onderwerp: (Referentienummer:164845) Op passende wijze onder de aandacht brengen van de klachtenregeling

Beste Ilse,

Conform de wet moet de houder een klachtenregeling opstellen (art. 1.57b lid 1 Wko). Die regeling moet schriftelijk zijn vastgelegd en hierin moet in ieder geval staan dat de ouder zijn klacht schriftelijk bij de houder indient. Deze regeling moet op passende wijze onder de aandacht worden gebracht. Passend is niet nader in de wet geformuleerd. De memorie van toelichting zegt hierover het volgende:

Artikel 1.57b, derde lid

Wil het klachtensysteem goed werken, dan is het van belang dat de ouders weten dat er een klachtenregeling is waar zij gebruik van kunnen maken. Daarom wordt in het derde lid voorgesteld dat de houder de klachtenregeling op passende wijze onder de aandacht van de ouders brengt. Dat kan bijvoorbeeld geschieden door in daarvoor geschikte ruimten of media daarvan kennis te geven, door deze informatie op een website op te nemen of door ouders bij het sluiten van de overeenkomst op de klachtenregeling te wijzen. De inhoud van dit derde lid lijkt inhoudelijk op de laatste zin van het huidige eerste lid van artikel 1.57b Wko met dien verstande dat de informatieplicht in het voorgestelde derde lid óók geldt voor wijzigingen in de klachtenregeling (vergelijk artikel 13, vierde lid, Wkkgz).

Je kunt je voorstellen dat het wel zaak is dat een klachtenregeling bijv. op een website goed te vinden moet zijn en niet dat een ouder bij wijze van spreken vijf keer moet doorklikken om tot de klachtenregeling te komen. En dat is net zo bij jouw situatie: is de ouder bekend met het gegeven dat de klachtenregeling in het pedagogisch beleid is opgenomen? Is dit verteld bijv. tijdens het intakegesprek zoals bij jou of moeten ouders er naar gissen dat er een klachtenregeling is. Kortom het is een kwestie van onderzoek en beleid dat de houder heeft op dit gebied. Overigens wel een bijzondere plek om een klachtenregeling in het beleid op te nemen maar dit ter zijde.

Is dit antwoord voldoende voor jou?

Met vriendelijke groet,

Nicole Huitink

Helpdesk kinderopvang

[cid:image001.png@01D977B2.6C36B930]

Telefoon: 06 36512194

Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl

Twitter : @GGDGHORNL

Van: Ilse Weerd
Datum: 2023-04-24 16:46:10
Onderwerp: Op passende wijze onder de aandacht brengen van de klachtenregeling

Ik ben bezig met de beoordeling van item 6.3.3. en vraag mij af wanneer een klachtenregeling op passende wijze onder de aandacht wordt gebracht van ouders. In dit geval is de klachtenregeling onderdeel van het pedagogisch beleid. Deze is op te vragen bij de locatie-verantwoordelijke, maar staat niet op de website o.i.d. Wel wordt bij de intake verteld dat er een klachtenregeling is. Ik hoor graag waar ik de eisen hieromtrent kan vinden.

Alvast bedankt.
Disclaimer

De informatie verzonden in dit bericht (inclusief de bijlagen) is alleen bestemd voor de geadresseerde en kan vertrouwelijk zijn. Indien dit e-mailbericht niet aan u is gericht, verzoekt GGD regio Utrecht (GGDrU) u het e-mailbericht te retourneren aan de afzender en het ontvangen en verzonden bericht direct te verwijderen. Het is niet toegestaan om een bericht dat niet voor u is bestemd te vermenigvuldigen dan wel te verspreiden. GGDrU staat door de elektronische verzending van dit bericht niet in voor de juiste en volledige overbrenging van de inhoud, noch voor tijdige ontvangst daarvan.

This message (including any attachments) may be privileged or confidential. If you have received it by mistake, please notify the sender by return e-mail and delete directly this message. In view of the electronic nature of this communication, GGDrU is neither liable for the proper and complete transmission of the information contained therein nor for any delay.