Hoi Bertine,
In bijlage 12 van de cao vind je de functies in de kinderopvang en op blz 99 een omschrijving van de taken van groepshulp. Verschonen kan heel goed bij de taken horen en naar de wc gaan is soortgelijk. Dit is verzorgend. Of daarbij de deur dicht moet is een ander vraagstuk (4op) of zelfs een cultuurvraag. Niet perse om af te keuren , maar roept misschien een vraag op welk beleid de houder voorstaat. Het is denkbaar dat een kind dat juist prettig vind, geen idee, geschikt voor dialoog, lijkt me. Het is niet goed of slecht. Een groepshulp betekent extra handen op de groep, ze kunne taken uitvoeren , ook met de kinderen zolang dat zonder (grote) verantwoordelijkheid gaat en de kwaliteit gewaarborgd blijft.
Kern van de zaak is dat er voldoende (bevoegd) personeel is. Daarbuiten kunnen extra personen worden ingezet; vrijwilligers, groepshulp, de leidinggevende helpt een handje, een ouder, etc. Ze werken allemaal onder toezicht van de beroepskracht en indien van toepassing (komt vaak voor) moet het beleid hierover houvast bieden , zodat geen rol verwarring ontstaat.
Als je wil kan ik nog even verder van gedachten wisselen, je kan dan bellen op 06 8134 3845
Ik hoop dat je hiermee verder kan.
CAO
Beschrijvingen van de matrixfuncties Primair proces
1. GROEPSHULP
ALGEMENE KENMERKEN De groepshulp werkt groepsondersteunend in het kindercentrum. In sommige ondernemingen wordt onderscheid gemaakt tussen een groepshulp met het accent op het huishoudelijke werk en een groepshulp met het accent op de licht verzorgende werkzaamheden.
DOEL VAN DE FUNCTIE Het ondersteunen van de pedagogisch medewerker in het kindercentrum door het uitvoeren van algemeen verzorgende taken en/of licht huishoudelijke werkzaamheden. ORGANISATORISCHE POSITIE De groepshulp ressorteert hiërarchisch onder het (unit-)hoofd.
RESULTAATGEBIEDEN Pedagogisch medewerkers ondersteunen • Voert onder begeleiding van de pedagogisch medewerker licht verzorgende werkzaamheden uit, zoals het kinderen eten geven, verschonen e.d. • Voert licht huishoudelijke werkzaamheden uit ter ondersteuning van de pedagogisch medewerkers. • Houdt samen met de pedagogisch medewerker(s) toezicht op (buiten-)activiteiten. • Begeleidt samen met de pedagogisch medewerker(s) kinderen tijdens uitstapjes buiten het kindercentrum. • Neemt gebruikelijk deel aan werkoverleg. Resultaat: Pedagogisch medewerkers ondersteund, zodanig dat zij gemakkelijker en met meer aandacht de kinderen kunnen opvangen in een schone ruimte. Voorraad bijhouden en aanvullen • Houdt binnen de gestelde richtlijnen voorraden bij en doet boodschappen. Stelt in voorkomende gevallen zelfstandig een boodschappenlijst op ter fiattering door het (unit-)hoofd of de pedagogisch medewerker. Resultaat: Voorraden binnen de gestelde richtlijnen bijgehouden en aangevuld, zodanig dat de pedagogisch medewerkers voorzien zijn van de benodigde middelen en artikelen.
PROFIEL VAN DE FUNCTIE Kennis • • VMBO werken denkniveau. Kennis van de richtlijnen ten aanzien van veiligheid en hygiëne. Specifieke functiekenmerken • Sociale vaardigheden voor het motiveren en stimuleren van kinderen bij de lichte zorgtaken. Mondelinge uitdrukkingsvaardigheid voor het contact met de pedagogisch medewerkers en de kinderen. Bezwarende omstandigheden • Bezwarende omstandigheden kunnen onderdeel uitmaken van de functie (f door tillen van kinderen). Cao Kinderopvang 202202 2 ysieke belasting Pagina | 100 1
Met vriendelijke groet,
Fred van der Wal
Helpdesk kinderopvang
Telefoon: 030 – 252 50 60
Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl (http://helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl)
Twitter : @GGDGHORNL (https://twitter.com/GGDGHORNL)en @Toezicht_kov (https://twitter.com/GGDGHORNL)
> Van: Bertine Rosendal
>Datum: 2022-11-11 16:09:49
>Onderwerp: groepshulp
> Wat mag een groepshulp doen? Als toezichthouder vind ik dat helpen bij de toiletronde best ver gaat. De groepshulp ging alleen naar het toilet met een peuter die al op het toilet kon en zij deed de deur dicht. Van deze houder hebben we het volgende document ontvangen waarin de taken staan vermeld.
>
>Functie: groepsondersteuner
>Omschrijving:
>Doel van de functie: Het ondersteunen van de pedagogisch medewerker op de groep door het uitvoeren van algemeen verzorgende taken en/of licht huishoudelijke werkzaamheden. Organisatorische positie, de groepshulp ressorteert hiërarchisch onder het (unit-)hoofd. Resultaatgebieden, pedagogisch medewerkers ondersteunen
>Taken onder begeleiding van een pedagogisch medewerker:
>1. Eten geven, brood. Fruit ect. 2. Helpen bij de wc/verschoon ronde. 3. Begeleiden bij het handenwassen en het schoonmaken van het gezicht. 4. Ondersteunen bij een activiteit. 5. Het voorlezen van een boekje. 6. Ondersteunen bij het aan/uitkleden. 7. Toezicht bij het buitenspelen. 8. Begeleidt samen met de pedagogisch medewerker(s) kinderen tijdens uitstapjes buiten het kinderdagverblijf.
>Zelfstandig uitvoerende taken: 1. licht huishoudelijke werkzaamheden. 2. Het maken van verjaardagmutsen. 3. Voorbereiden van eet/drink momenten.
>Specifieke functiekenmerken:
>• Sociale vaardigheden voor het motiveren en stimuleren van kinderen bij de lichte zorgtaken. Mondelinge uitdrukkingsvaardigheid voor het contact met de pedagogisch medewerkers en de kinderen.
>
>Ik hoor graag wat GGD Ghor als uitgangspunt heeft voor taken.