Hoi Renate,
Inmiddels heb ik de houder gesproken en haar bevraagd over het beleid hierin. Ze heeft de tekst aangepast en meer concreet beschreven hoe de kinderen en hun ouders meegenomen worden in de eerste tijd dat het kind naar de BSO komt.
Het is mij nu wat duidelijker, er moet altijd een wenbeleid zijn, hoe de houder dat beschrijft en toepast in de praktijk kan verschillen, maar hij of zij moet hier wel aandacht aan besteden. Van “niet wennen” kan dus geen sprake zijn. Dat is bij deze houder ook duidelijk, ze had het alleen niet zo handig opgeschreven.
Dank je wel voor je aandacht op mijn vragen, ik heb geen vragen meer.
Met vriendelijke groeten,
Afke Baarda
Toezichthouder kinderopvang GGD Zeeland
06-27028621
[cid:image001.png@01D97200.4E027290]
Van: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl
Verzonden: dinsdag 18 april 2023 10:02
Aan: Afke Baarda
Onderwerp: (Referentienummer:164783) beschrijving wennen in PB
Hallo Afke,
Misschien is het handiger om even met elkaar te bellen.
Op welk nummer ben je bereikbaar?
Met vriendelijke groet,
Renate van Lith
Helpdesk kinderopvang
[cid:image002.png@01D97200.4E027290]
Mobiel: 06-81343811
Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl
Twitter : @GGDGHORNL
Van: Afke Baarda >
Datum: 12/04/2023 13:34
Aan: “helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl” >
Onderwerp: Re: (Referentienummer:164783) beschrijving wennen in PB
Beste Renate,
Hartelijk dank voor je bericht.
Ik ben toch nog niet overtuigd. Moet ik nu hieruit concluderen dat als een houder contact houdt met de ouders dit ook een wenbeleid is? Ze schrijft en heeft ook mondeling verklaard dat er niet aan wennen gedaan wordt. Is het dan zo dat zij het idee van wennen anders moet zien dan bij het KDV?
Ik begrijp dat er wel een duidelijker beschrijving moet komen in het PB dan dat er nu staat. Echter ‘ geen wennen op de BSO’ kan niet.
Ik zie graag jouw reactie nog even, dan kan ik verder er mee.
Dank je wel alvast!
Met vriendelijke groet,
Afke Baarda
Verzonden vanaf Outlook voor Android
________________________________
From: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl >
Sent: Tuesday, April 11, 2023 4:00:31 PM
To: Afke Baarda >
Subject: (Referentienummer:164783) beschrijving wennen in PB
Hallo Afke,
Voor het antwoord op jouw vraag verwijs ik even naar de onderstaande FAQ:
[cid:image003.png@01D97200.4E027290]
In de nota van toelichting van de hierboven benoemde wet- en regelgeving is benoemd dat bij het abstractieniveau van de concretisering van de pedagogische doelen telkens een weging is gemaakt tussen het belang van meer houvast voor de praktijk en het belang van ruimte voor houders voor een eigen pedagogische invulling.
Een houder bepaalt zijn/haar werkwijze, zolang deze voldoet aan de geldende wet- en regelgeving. Indien een toezichthouder daar twijfels bij heeft, is het raadzaam om daarover het gesprek aan te gaan met de houder.
Staat er alleen iets beschreven over (het niet hebben van) een praktische opbouw van dag(del)en, of wordt er ook aandacht besteedt aan het wennen aan de nieuwe omgeving en een groep (onbekende) kinderen? De toezichthouder kan in de door jouw beschreven casus bijvoorbeeld vragen stellen over hoe de beroepskrachten er zorg voor dragen dat een kind zich welkom en prettig voelt op de BSO wanneer het kind voor het eerst komt. Of op welke wijze zij het kind monitoren in de groep? Zijn er vaste momenten waarop er aan de ouders een terugkoppeling wordt gegeven? Is de oudercommissie akkoord gegaan met de beschreven werkwijze in het pedagogisch beleidsplan? Etc.
Op basis van de verzamelde informatie kan de toezichthouder vervolgens beoordelen of er sprake is van een voldoende concrete beschrijving van wennen op grond van Besluit kwaliteit art 12 lid 2 onder e. Uiteindelijk moet de toezichthouder beoordelen of op grond van de Wko art 1.49 lid 1 (‘De houder biedt verantwoorde kinderopvang, waaronder wordt verstaan het in een veilige en gezonde omgeving bieden van emotionele veiligheid aan kinderen, etc.’) beschreven is op welke manier dit bij het wennen is geborgd.
Heb ik je zo een beetje verder op weg weten te helpen?
Met vriendelijke groet,
Renate van Lith
Helpdesk kinderopvang
[cid:image002.png@01D97200.4E027290]
Mobiel: 06-81343811
Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl
Twitter : @GGDGHORNL
Van: Afke Baarda
Datum: 2023-04-05 16:28:05
Onderwerp: beschrijving wennen in PB
Momenteel heb ik een meningsverschil over de inhoud van de beschrijving over het wennen op een kindercentrum, hier een BSO. De houder heeft er een stukje aan gewijd in het PB, maar beschrijft hierin dat er niet aan ‘wennen’ gedaan wordt op de BSO. Kinderen kunnen meekomen naar het intakegesprek met de ouder en na de plaatsing is er contact met de ouders over hoe het gaat. Zij is van mening dat wennen op de BSO voor ouders niet te organiseren valt aangezien ze werken en het kind niet voor een korte tijd kunnen laten komen. Ze snapt het wel bij de overgang naar een andere groep, maar die is hier niet. Ik denk dat de wetgever bedoeld heeft dat er ook een wenprocedure moet zijn als deze beschreven moet staan in het PB, waarom zou je dit anders eisen? Volgens de houder voldoet ze aan het feit dat er stukje aan ‘wennen’ gewijd is, ook al staat er in dat ze hier niets aan doen op de BSO. Hopelijk kunnen jullie hier uitsluitsel over geven!
Disclaimer: GGD Zeeland, Veilig Thuis Zeeland, Inkooporganisatie Jeugdhulp Zeeland gaan zorgvuldig om met informatie. Desondanks kan de organisatie niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele onjuistheden in dit bericht of gevolgen die er uit voortvloeien. De informatie is uitsluitend bedoeld voor de geadresseerde. Verstrekking aan en gebruik door anderen is niet toegestaan. Indien u niet de geadresseerde bent, verzoeken wij u ons het bericht retour te zenden.
Disclaimer: GGD Zeeland, Veilig Thuis Zeeland, Inkooporganisatie Jeugdhulp Zeeland gaan zorgvuldig om met informatie. Desondanks kan de organisatie niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele onjuistheden in dit bericht of gevolgen die er uit voortvloeien. De informatie is uitsluitend bedoeld voor de geadresseerde. Verstrekking aan en gebruik door anderen is niet toegestaan. Indien u niet de geadresseerde bent, verzoeken wij u ons het bericht retour te zenden.