Hallo Suzanne,
Alle houders nemen aanvullend in het pedagogisch beleidsplan algemene kaders op over de inzet van het personeel, de BKR en het afwijken hiervan volgens de drie-uursregeling. De houder geeft daarbij per kindercentrum aan:
• hoeveel beroepskrachten, afhankelijk van de BKR, per groep ingezet worden en wat daarbij de gangbare personeelsdiensten en de reguliere pauzetijden zijn (let op: dit geldt ook voor houders die geen gebruik maken van de drie-uursregeling);
• in welke situaties wordt afgeweken van de BKR;
• welke pedagogische afwegingen daarbij gelden;
• hoe aandacht wordt besteed aan de behoeften van het kind als er minder beroepskrachten worden ingezet.
Voor de beantwoording van je vraag over de 3-uursregeling haal ik input uit de nota van toelichting over wat de houder sowieso altijd moet beschrijven:
De beschrijving van de reguliere personele inzet op de groep is een uitbreiding in het pedagogisch beleidsplan waarin de houder, zowel bij dagopvang als bij buitenschoolse opvang, de werkwijze, maximale omvang en leeftijdsopbouw van de groepen beschrijft. Hiermee is voor ouders en de toezichthouder inzichtelijk wat de gebruikelijke personele inzet op de groepen is en hoe daarmee wordt voldaan aan de BKR. Concreet betekent dit dat de houder per kindercentrum beschrijft hoeveel beroepskrachten, afhankelijk van de BKR, op bijvoorbeeld de baby- en peutergroep staan en wat per groep de reguliere personeelsdiensten en de daarbij behorende pauzes zijn.
In de Denklijn is onder paragraaf 3.4 de tekst overgenomen uit de nota van toelichting met betrekking tot de kaders:
Indien de houder gebruik maakt van de mogelijkheid om ten hoogste drie uur per dag af te wijken van de BKR, beschrijft de houder naast de reguliere personele inzet ook de kaders voor de drie-uursregeling. Hierin beschrijft de houder in welke situaties van de BKR wordt afgeweken. Deze kaders bevatten uitgangspunten en geven houvast aan personeel en ouders , en spelen in op de praktijk . Daarmee zijn ze minder aan verandering onderhevig dan de exacte tijdstippen van afwijken die voor de voorheen geldende drie-uursregeling in het pedagogisch beleidsplan moesten worden vastgelegd. Hierdoor hoeft het pedagogisch beleidsplan minder vaak te worden aangepast. De kaders worden per kindercentrum vastgesteld.
De kaders bevatten in ieder geval de uitgangspunten van de houder met betrekking tot de inzet van minder beroepskrachten dan vereist. Met andere woorden, in wat voor soort situaties kan de afwijking voorkomen, wat zijn de pedagogische overwegingen hierbij en hoe wordt aandacht besteed aan de behoeften van het kind wanneer er minder beroepskrachten aanwezig zijn door afwijking van de BKR. Deze uitgangspunten moeten duidelijk in het pedagogisch beleidsplan naar voren komen. Zowel ouders als de toezichthouder moeten op basis van deze informatie een goed beeld kunnen krijgen van hoe de houder de drie-uursregeling in de praktijk toepast.
Hopelijk is hiermee je vraag beantwoord.
Met vriendelijke groet,
Renate van Lith
Helpdesk kinderopvang
Mobiel: 06-81343811
Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl (http://helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl)
Twitter : @GGDGHORNL (https://twitter.com/GGDGHORNL)
> Van: Suzanne Duchateau
>Datum: 09/10/2023 11:50
>Aan: Helpdesk Kinderopvang
>Onderwerp: Afwijken 3-uurs regeling
> Goedemorgen,
>
>
>
>Graag hoor ik hoe jullie over het volgende denken. Het gaat om het beschrijven van de afwijking van de beroepskracht-kindratio in het pedagogisch beleid van een KDV.
>
>
>
>Ik heb onderstaand goedgekeurd:
>
>De (naam KDV) mag maximaal 3 uur per dag afwijken van de beroepskracht-kindratio. Tijdens die uren mogen minder pedagogisch medewerkers worden ingezet. Dit heet de 3- uursregeling. Tussen 07.30 en 16.30 uur is het aantal pedagogisch professionals in overeenstemming met het aantal aanwezige kinderen. Voor 7.30 uur, als de kinderen gebracht worden, en na 16.30, als de kinderen gehaald worden, is het mogelijk dat het hier vanaf geweken wordt. Dit is afhankelijk van hoe laat de kinderen gebracht worden. In de pauzeperiode tussen 12.30 uur en 14.30 uur slapen veel kinderen. Hierdoor behoeven minder kinderen actieve pedagogische aandacht en kunnen de pedagogisch professionals als zij dat willen beurtelings een half uur pauze houden.
>
>
>
>Mijn collega zou het afkeuren, zij zegt:
>
>Ik mis de beschrijving hoeveel beroepskrachten, afhankelijk van de BKR, per groep ingezet worden en wat de gangbare personeelsdiensten en de reguliere pauzetijden zijn. Ook moet de houder de pedagogisch afwegingen beschrijven. In de pauzeperiode tussen 12.30 uur en 14.30 uur slapen veel kinderen. Hierdoor behoeven minder kinderen actieve pedagogische aandacht , vind ik geen pedagogische afweging. Het gaat erom hoe de kinderen die wel wakker zijn en als er minder beroepskrachten op de groep staan hoe zij voldoende begeleiding krijgen.
>
>
>
>Wat vinden jullie?
>
>
>
>
>
>
>
>
>Met vriendelijke groet,
>
>
>
>
>
>Suzanne Duchateau
>
>
>Toezichthouder
>
>
>
>
>
>T:
>
>+31883555492
>
>
>E:
>
>Suzanne.Duchateau@vggm.nl (mailto:Suzanne.Duchateau@vggm.nl)
>
>
>W:
>
>www.vggm.nl (http://www.vggm.nl/)
>
>
>
>
>——————————————————————– Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden maakt bij e-mail gebruik van SSL/TLS zodat gegevens via een beveiligde verbinding worden uitgewisseld. Wij vragen u om er zorg voor te dragen dat SSL/TLS ook aan uw zijde ingericht is. Uw provider of ict ondersteuningspartij kan u hierbij helpen. Alleen als beide kanten dit instellen is e-mail beveiligd. ——————————————————————– DISCLAIMER. Deze e-mail is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. Gebruik van de inhoud ervan door anderen dan de geadresseerde is niet toegestaan. Mocht deze e-mail niet voor u bestemd zijn, wilt u deze dan terugsturen en vernietigen? Openbaarmaking, vermenigvuldiging en verspreiding van deze e-mail is niet toegestaan. Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden staat niet in voor de juiste en volledige overbrenging van de inhoud van een verzonden e-mail, noch voor de tijdige ontvangst daarvan. ——————————————————————– Dit bericht is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. Het bericht kan vertrouwelijke informatie bevatten. Als u dit bericht per abuis hebt ontvangen, wordt u verzocht het te vernietigen en de afzender te informeren. GGD GHOR Nederland is niet aansprakelijk voor onjuiste en onvolledige overbrenging van de inhoud van een verzonden e-mail bericht, of een te late ontvangst daarvan.
>
>