Gebruik van de BSO bus (voorheen Stint) in de kinderopvang

Veiligheid- en gezondheidsbeleid Gewijzigd: 29 januari 2024

Welke eisen worden gesteld aan de BSO Bus (v/h Stint) in de kinderopvang?

Sinds het najaar van 2020 wordt de nieuwe BSO Bus gebruikt door kinderopvangorganisaties voor het vervoer van kinderen. Om het vervoer met de BSO Bus zo veilig mogelijk te maken zijn afspraken gemaakt waar je als kinderopvangorganisatie aan moet voldoen. Deze afspraken zijn vastgelegd in een convenant.

 

Vanaf het voorjaar van 2021 vinden vanuit het waarborgfonds kinderopvang in opdracht van de sectorpartijen steekproeven plaats om de naleving van de afspraken te toetsen (Zie convenant). Met onderstaand link vind je informatie over de aard van deze afspraken.

 

De toezichthouder onderzoekt of beleid is opgesteld waarin in voldoende mate aandacht is besteed aan veiligheidsrisico’s, een veilige route is vastgesteld, voorzien is dat alleen bevoegde personen het vervoer uitvoeren en redelijkerwijs het vervoer veilig en verantwoord plaatsvindt. Bevoegd zijn houdt in elk geval in dat de bestuurder minimaal 18 jaar oud is en een rijvaardigheidstraining heeft afgerond. De houder voert het beleid uit. De toezichthouder ziet niet toe op het convenant maar of door de houder beleid is geborgd dat leidt tot verantwoorde kinderopvang (Wko art 1.50 lid 1 en 2). Gebruik van de BSO-bus (voorheen Stint) mag redelijkerwijs gezien worden als een groot risico. Kinderen moeten de BSO leeftijd hebben. Er mogen maximaal 10 kinderen worden vervoerd. 

 

De houder voorziet erin dat:    

  • Een overzicht van de standaard veilige routes is gemaakt
  • Gebruik wordt gemaakt van de maximaal veilige routes
  • De bestuurder minimaal 18 jaar is
  • De bestuurder de op de BSO Bus gerichte rijvaardigheidstraining heeft afgerond

 

https://www.waarborgfondskinderopvang.nl/bsobus

 

Achtergrond

Het gebruik van de 'Stint' in de kinderopvang is met ingang van 2 oktober 2018  niet (meer) toegestaan nadat een ernstig ongeluk heeft plaatsgevonden. Als vervanger van de Stint is in 2019 de BSO Bus ontwikkeld die is toegelaten voor vervoer, maar waarvoor aanvullend voor het gebruik regels zijn opgesteld die door overheid en sectorpartijen zijn vastgelegd in een convenant d.d. 10 juli 2019. 

Aanvulling ter kennisname
 

Rijksoverheid

Regels voor een BSO-bus | Voertuigen op de weg | Rijksoverheid.nl

Waarborgfonds

BSO Bus | Waarborgfonds Kinderopvang

Producent: Stintum.com

BSO bus convenant | STINT (stintum.com)

BMK

BSO bus: Van Bijzondere Bromfiets naar Nationale Typegoedkeur – BMK (maatschappelijkekinderopvang.nl)

Regelgeving

Staatscourant 2019, 38237 | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen (officielebekendmakingen.nl)

Artikel 4 Verplichtingen van de Sectororganisaties

  • 1.De Sectororganisaties spannen zich tot het uiterste in om ervoor zorg te dragen dat hun leden:
    • a.gebruik maken van Stints die zijn aangewezen als bijzondere bromfiets;
    • b.voor het gebruik van Stints een overzicht maken van de standaard veilige routes, waarbij maximaal gebruik gemaakt wordt van:
      • –fietspaden die zijn gescheiden van wegen voor snelverkeer;
      • –wegen met een maximum snelheid van 30 km/u;
      • –kruisingen die zijn voorzien van verkeersregelinstallaties;
    • c.de in lid b. genoemde standaard veilige routes daadwerkelijk gebruiken voor het vervoer met Stints;
    • d.uitsluitend bestuurders van Stints toelaten die tenminste de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt; en
    • e.Stints uitsluitend laten besturen door medewerkers die aantoonbaar en met goed gevolg een op de Stint gerichte rijvaardigheidstraining hebben afgerond.