Wat is ‘passend onder de aandacht brengen’ van het jaarverslag klachten?

Klachten en geschillen Gewijzigd: 02 oktober 2024

Wat is ‘passend onder de aandacht brengen’ van het jaarverslag klachten?

In het wetsartikel (Wko 1.57 lid 8) staat dat het verslag aan de toezichthouder moet worden toegezonden en gelijktijdig op passende wijze onder de aandacht van ouders moet worden gebracht.

Op passende wijze is niet in de wet gedefinieerd, in de Memorie van Toelichting (MvT) op de wet staat: ‘bijvoorbeeld via de website.’

Als de houder op de website communiceert dat een verslag bij de houder kan worden opgevraagd dan lijkt dat niet  te voldoen. De ouders moeten dan immers nog extra handelingen verrichten om kennis te nemen van het jaarverslag. 

De MvT vermeldt voorts dat in het jaarverslag klachten: 'het aantal en de aard van de klachten per locatie vermeld worden alsmede de strekking van de oordelen en de aard van de maatregelen per locatie. Uit het jaarverslag dient opgemaakt te kunnen worden welke klachten over welke locaties gaan. De herleidbaarheid tot locaties leidt met name bij grotere houders en ten aanzien van gastouders tot meer transparantie voor de ouders.’