Waaraan moet een begeleidingsplan voor beroepskrachten in opleiding voldoen?

Opleidingseisen en eisen aan inzet leerlingen Gewijzigd: 15 augustus 2024

Waaraan moet een begeleidingsplan voor beroepskrachten in opleiding voldoen? 

Bij twee onderwerpen is in de regelgeving sprake van een verplicht begeleidingsplan voor de beroepskracht in opleiding: 

  • Bij de toewijzing van de beroepskracht in opleiding als vaste beroepskracht 

  • Bij de formatieve inzet van de beroepskracht in opleiding. 

Algemene eisen: 

Individueel begeleidingsplan 

De begeleiding van een beroepskracht in opleiding is maatwerk en het is aan de houder om daar op verantwoorde wijze invulling aan te geven. Daarom is een algemene beschrijving van hoe beroepskrachten in opleiding in het algemeen worden begeleid niet voldoende. 

Schriftelijke instemming door drie partijen 

De beroepskracht in opleiding, de praktijkbegeleider (degene die de beroepskracht in opleiding tijdens haar werkzaamheden begeleidt) en de opleidingsbegeleider (de contactpersoon vanuit het opleidingsinstituut voor de begeleiding van de beroepskracht in opleiding) moeten schriftelijk met het begeleidingsplan hebben ingestemd. 

Vorm 

Er is geen vormvoorschrift voor het begeleidingsplan. Het plan kan een onderdeel of bijlage zijn van andere reeds bestaande documentatie die betrekking heeft op de beroepskracht in opleiding (zoals het bestaande begeleidingsplan of de praktijkovereenkomst). Het plan hoeft niet per se een losstaand document te zijn. Voorwaarde blijft wel dat er voorafgaand aan de formatieve inzet en/of de toewijzing als vaste beroepskracht van de beroepskracht in opleiding, expliciet instemming is van de beroepskracht in opleiding, praktijkbegeleider en opleidingsbegeleider. 

Administratie 

Het begeleidingsplan met de afspraken over de formatieve inzet en/of de inzet als vaste beroepskracht van de beroepskracht in opleiding is een verplicht onderdeel van de administratie van de houder. 

Uitvoering 

De houder is er verantwoordelijk voor dat de beroepskracht in opleiding de begeleiding niet alleen op papier krijgt, maar dat dit ook in de praktijk wordt toegepast. 

 

Inhoud begeleidingsplan formatieve inzet (dagopvang en buitenschoolse opvang) 

Doel van de voorwaarde voor het verplichte begeleidingsplan is te waarborgen dat de formatieve inzet van de bewuste beroepskracht in opleiding alleen plaatsvindt als dit verantwoord kan. Dat wil zeggen: zonder dat het leidt tot kwaliteitsverlies of tot overbelasting van de beroepskracht of beroepskracht in opleiding.  

Uit de Nota van toelichting op de Regeling volgt waar het begeleidingsplan betrekking op moet hebben: dat vooraf een goede inschatting wordt gemaakt of en hoe een beroepskracht in opleiding op verantwoorde wijze formatief kan worden ingezet (bijvoorbeeld over de omvang van de formatieve inzet en welke groep/leeftijdscategorie passend is), welke begeleiding nodig is en welke afspraken daarover zijn gemaakt. 

 

Inhoud begeleidingsplan toewijzing als vaste beroepskracht (dagopvang) 

Doel van de voorwaarde voor het verplichte begeleidingsplan is te waarborgen dat de toewijzing als vaste beroepskracht van de betreffende beroepskracht in opleiding alleen plaatsvindt als dit verantwoord kan. Dat wil zeggen: zonder dat het leidt tot kwaliteitsverlies of tot overbelasting van de beroepskracht of beroepskracht in opleiding.  

Het begeleidingsplan omvat een schriftelijke invulling van de manier waarop begeleiding van de beroepskracht in opleiding wordt vormgegeven indien deze beroepskracht aan kinderen wordt toegewezen als vaste beroepskracht. 

In de Nota van Toelichting staan enkele voorbeelden: “Een voorbeeld van de begeleiding is dat de praktijkbegeleider eens in de maand met de beroepskracht in opleiding evalueert hoe wordt ingespeeld op signalen en individuele behoeften van de betreffende kinderen. Ook kan onderdeel van dat gesprek zijn of de beroepskracht in opleiding zich comfortabel voelt in de rol als vaste beroepskracht en zo niet, welke actie daarop zal volgen.” 

 

Gerelateerde FAQ’S: 

Hoe bereken je de verhouding tussen beroepskrachten (in opleiding), stagiairs en andersgekwalificeerde beroepskrachten?

 

Wet- en regelgeving 

Besluit Kwaliteit Kinderopvang artikel 7 lid 8 en 9  

Besluit Kwaliteit Kinderopvang artikel 9b  

Besluit Kwaliteit Kinderopvang artikel 16 lid 7 en 8  

Regeling wet Kinderopvang artikel 9  

Regeling wet Kinderopvang artikel 9c 

Regeling wet Kinderopvang artikel 11 lid 2 onder k 

Staatscourant 2024, 13991 | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen (officielebekendmakingen.nl) 

Staatsblad 2024, 64