Hoe wordt een klacht ingediend. En wat is het verschil tussen Het Klachtenloket en De Geschillencommissie Kinderopvang?
De Geschillencommissie Kinderopvang (geschillencommissie) behandelt klachten van consumenten en oudercommissies tegen ondernemers in de kinderopvang en gastouderbureaus.
Een ouder van dagopvang of BSO gaat in eerste instantie met een klacht naar de houder. Er is sprake van een formele klacht als deze schriftelijk wordt ingediend. De houder heeft een reglement dat aangeeft op welke wijze een klacht wordt behandeld. Een klacht over een gastouder moet in de eerste plaats door het gastouderbureau worden opgelost. Als dat niet lukt kan daarna ook behandeling van klacht of geschil bij Klachtenloket of Geschillencommissie plaatsvinden. Een oudercommissie zal zich doorgaans direct tot de geschillencommissie wenden.
Voordat een klacht wordt ingediend bij De Geschillencommissie Kinderopvang wordt eerst geadviseerd gebruik te maken van het Klachtenloket Kinderopvang. Het Klachtenloket helpt ouders, oudercommissies en kinderopvangorganisaties bij vragen en klachten over de kinderopvang en ondersteunt hen bij het vinden van een passende oplossing. Het Klachtenloket faciliteert ook mediation. Zij biedt op die wijze aan beide partijen informatie en advies over hoe men de klacht met elkaar kan oplossen zonder dat het als geschil wordt ingediend bij De Geschillencommissie.
Als het oplossen van de klacht tussen ouder(-commissie) en de organisatie niet via het Klachtenloket kan of lukt, dan kan een klacht worden ingediend bij de Geschillencommissie Kinderopvang. Een klacht wordt dan een geschil genoemd. De Geschillencommissie Kinderopvang doet een bindende uitspraak over het geschil.
Zie voor meer informatie: Kinderopvang – De Geschillencommissie.
Reactie (2020) vanuit de Geschillencommissie op vraag vanuit LCTK over het op elkaar aansluiten van de werkwijze SGC en toezicht kinderopvang vanuit de Wko
Of een houder aangesloten is zal door de toezichthouder kinderopvang geverifieerd kunnen worden met een bevestiging van aansluiting. Indien de houder nadien weer is uitgeschreven is dat niet traceerbaar omdat de Geschillencommissie geen register van inschrijving bijhoudt. Wel kan de toezichthouder bij De Geschillencommissie verifiëren of de houder (nog steeds) is aangesloten. Dit kan via nummer 070 – 3105 371 of per e-mail via registrant@degeschillencommissie.nl. De houder moet wettelijk zijn aangesloten. Als dat niet zo is, is dat een overtreding van Wet kinderopvang 1.57 lid 1.
Of er een klacht heeft gespeeld bij De geschillencommissie kan o.m. blijken omdat er geen klachtenvrijbrief kan worden getoond. In dat geval is het mogelijk, zelfs waarschijnlijk, dat er een klacht heeft gespeeld bij De Geschillencommissie. De toezichthouder kan het aantal en de aard van de klacht(en) die zijn behandeld bij De Geschillencommissie verifiëren in het klachten-jaarverslag van de houder dat per 1 juni aan de toezichthouder moet zijn gestuurd. Het jaarverslag wordt ook voor 1 juni op passende wijze onder de aandacht van de ouders gebracht. Naast klachten die zijn behandeld bij De Geschillencommissie kunnen daarin aantal en aard van ingediende klachten aan de orde komen die niet zijn ingediend bij De Geschillencommissie.