Inzichtelijkheid urenverdeling pedagogisch beleidsmedewerker

Inzet pedagogisch beleidsmedewerkers Gewijzigd: 03 juli 2024

Hoe beoordeel je de inzichtelijkheid van de urenverdeling van de PBM’er?

 

Het inzichtelijk maken van de urenverdeling geldt als de houder meer dan 1 kindercentrum exploiteert. De wijze waarop de houder de urenverdeling inzichtelijk maakt voor ouders, beroepskrachten en toezichthouder is niet in regelgeving vastgelegd en mag de houder zelf bepalen.

De houder kan het bijvoorbeeld vastleggen in een pedagogisch beleidsplan maar ook op de website. Criterium is dat het inzichtelijk moet zijn voor ouders, beroepskrachten en toezichthouder. De houder moet inzicht kunnen geven in de urenverdeling van al zijn locaties.

Voor een houder met 1 kindercentrum hoeft de verdeling van het aantal uren voor beleidsvoornemens en coaching niet te worden vastgelegd. Wel moet iedere houder een aantoonbaar beleid voeren (op grond van art. 1.50 lid 1 Wko) onder andere met betrekking tot de inzet van de pedagogisch beleidsmedewerker. Dit betekent dat ook de houder van 1 kindercentrum de inzet op de een of andere wijze inzichtelijk en toetsbaar moet maken.

Wet- en regelgeving

Besluit kwaliteit kinderopvang

  •  Artikel 1.50 lid 1 Wet kinderopvang
  • Art 8/17 lid 3 Besluit kwaliteit kinderopvang 
  • Bijlage 2 van het besluit

Zie ook: handleiding PBM 2021

Deze FAQ is afgestemd met VNG d.d. 19 november 2021