Een bestaande BV heeft meerdere bestuurders. De BV bestaat al wat langer en wil een nieuwe vestiging openen. Naast een VOG RP heeft deze BV alle bestuurders een nieuwe VOG-NP aan laten vragen. Voor die aanvragen is telkens hetzelfde scala aan functie-aspecten gebruikt, echter bij iedereen ontbraken de aspecten 21 en 22. Uit de VOG-verificatie bleek dat bij de ene bestuurder de VOG-verificatie wel goed was, en bij de andere niet. Hoe kan dat?
Bestuurders moeten (minimaal) een VOG hebben die is afgegeven op de functieaspecten 11, 21, 22 en 84/86.
De VOG verificatie in het LRK haalt bij Justis "op" of de bestuurder in het bezit is van een VOG op de functie-aspecten 11, 21 en 22 en 84/86. Daarbij wordt gekeken of die VOG recenter is dan 2 jaar.
Heeft een bestuurder een VOG met deze functie-aspecten die tevens jonger is dan 2 jaar, dan zie je bij de VOG-verificatie een groene vink. Ontbreekt minimaal één van deze functie-aspecten, dan geeft de VOG verificatie een rood kruis, idem wanneer het langer dan 2 jaar terug is dat die VOG werd afgegeven.
Het kan gebeuren dat een bestuurder een recente VOG heeft die is afgegeven op de verkeerde functie-aspecten (11, 21 of 22 84/86 ontbreekt), maar toch met een groene vink in de VOG-verificatie staat. Dan heeft die bestuurder in het recente verleden (korter dan 2 jaar geleden), een andere VOG ontvangen waarop die aspecten wel stonden. Die andere VOG wordt niet "overschreven" door een nieuwe aanvraag op andere of minder functie-aspecten. Daardoor kan het gebeuren dat wanneer 2 bestuurders een gelijke aanvraag doen voor een nieuwe VOG, waarbij 11,21 of 22 84/86 ontbreekt, de ene bestuurder wel een groene vink krijgt in de VOG-verificatie en de ander een rood kruis heeft staan.
Aanmelden in het PRK kunnen bestuurders zich overigens wel met een VOG waarop voorwaarde 11, 21 of 22 ontbreekt. Voor het aanmelden in het PRK is het voldoende wanneer een bestuurder een VOG heeft die minimaal op 84 en 86 is afgegeven.