Een geldig EHBO certificaat nodig om geregistreerd te worden in LRK

EHBO kinderopvang & gastouderopvang Gewijzigd: 14 juni 2024

Kan een gastouder een positief advies tot exploitatie krijgen zonder geldig EHBO certificaat?

Een gastouder heeft een geldig EHBO certificaat nodig om toestemming tot exploitatie te krijgen en geregistreerd te worden in het LRK.

Het meesturen van een geldig EHBO certificaat bij de aanvraag voor een nieuwe voorziening voor gastouderopvang is alleen vereist bij een aanvraag voor een gastouder die nog geen geregistreerde voorziening heeft. Hierdoor kan het gebeuren dat je een aanvraag van de gemeente doorgestuurd krijgt zonder kopie van het EHBO certificaat.  Dan kan het voorkomen dat tijdens het inspectieproces blijkt dat het EHBO certificaat verlopen is.

In het advies “Kaders voor toezicht” staat dat de toezichthouder rekening kan houden met de omstandigheden indien een beroepskracht of een gastouder geen geldig certificaat meer heeft ten gevolge van Corona maatregelen. Afhankelijk van de omstandigheden zou ondanks het verlopen zijn van het certificaat, toch een positief advies aan de gemeente gegeven kunnen worden.

 

In geval een gastouder nog geen geregistreerde voorziening in het LRK heeft en het niet om hercertificering gaat, adviseert GGD GHOR Nederland aan de toezichthouder om desbetreffende gastouder een negatief advies aan de gemeente te geven zolang de gastouder geen geldig certificaat kan overleggen. De gastouder heeft immers nog niet eerder een certificaat behaald waardoor de veiligheid van de opvang in het geding kan zijn. Daarbij geldt dat bij de aanvraag tot exploitatie een kopie van het EHBO certificaat meegestuurd had moeten worden. Ontbreekt dat document dan is de aanvraag niet compleet. De gemeente zou de aanvrager in de gelegenheid moeten stellen om het document alsnog aan te leveren, gebeurt dat niet dan is dat reden om de aanvraag buiten behandeling te laten.