diploma’s en getuigschriften in administratie GOB?

Moet een houder van een GOB kopieën van diploma's en getuigschriften of een overzicht daarvan hebben in zijn administratie?

Nee, een houder is niet verplicht een overzicht van diploma's en getuigschriften van gastouders in zijn administratie te hebben (artikel 11 lid 2a en 3 Regeling Wet kinderopvang).

  • Er zijn geen wettelijke eisen van de aanwezigheid van de diploma’s/EHBO certificaten in de administratie van een GOB.
  • Gastouders zijn niet werkzaam bij een GOB: gastouders zijn zelfstandig houder van een VGO, waarbij geldt dat de opvang moet plaatsvinden door tussenkomst van een GOB, dat ook de betalingen van ouders aan gastouders moet doorgeleiden. Aangezien er bij een gastouder geen sprake is van een aanstelling bij en bezoldiging door het GOB, is er geen sprake van werkzaamheid bij het GOB.
  • Op grond van de zorgplicht kan wel gevraagd worden dat een GOB ten tijde van een onderzoek inzichtelijk maakt voor de toezichthouder, dat de exploitatie in overeenstemming is met de regelgeving.