Toetsen van inzetbaarheid BBL’ers, PMIO’ers en formatief ingezette stagiaires

Hoe toets je de inzet van beroepskrachten in opleiding (BBL’ers), PMIO’ers en formatief ingezette stagiaires? 

Algemeen: Uitgangspunt in de regelgeving is dat formatieve inzet van beroepskrachten in opleiding alleen plaatsvindt als dit verantwoord kan.
Dat wil zeggen: zonder dat het leidt tot kwaliteitsverlies of tot overbelasting van de beroepskracht of beroepskracht in opleiding.  

 

Eisen aan de formatieve inzet van beroepskrachten in opleiding en stagiaires staan in de wetgeving en in de cao Kinderopvang. 
 

Cao kinderopvang 

De toezichthouder beoordeelt bij het bepalen van de juiste beroepskracht-kindratio, of de inzet van beroepskrachten in opleiding (bbl, ovo, pmio) conform de voorwaarden van de meest recent aangevangen cao Kinderopvang plaatsvindt. Er kan ook sprake zijn van de inzet van bol-stagiaires binnen de formatie, die incidenteel en betaald worden ingezet in overeenstemming met de voorwaarden voor inzet in de cao-artikel 8.6.3, tijdens hun vakantie of bij ziekte. 

De toezichthouder kijkt of het percentage inzetbaarheid (zie bijlage 9) schriftelijk door de houder is vastgelegd en of de bbl'er, ovo student-medewerker of bol'er wordt ingezet conform het vastgestelde percentage. Bij een pmio’er is het aantal uren formatieve inzet onderdeel van het ontwikkelplan dat de houder heeft vastgesteld. 

 

Wetgeving 
 
De toezichthouder toetst ook of voldaan is aan de wettelijke voorwaarden voor formatieve inzet van beroepskrachten in opleiding en stagiaires. En van andersgekwalificeerde beroepskrachten in de buitenschoolse opvang. 

  1. De voorwaarde dat (binnen de tijdelijk verruimde regeling tot 1-7-2026) gedurende de opvang niet meer dan de helft van het aantal in te zetten beroepskrachten bestaat uit beroepskrachten in opleiding, stagiairs en andersgekwalificeerde beroepskrachten, waarbij maximaal een derde van het totaal aantal benodigde beroepskrachten op het kindercentrum bestaat uit formatief ingezette stagiaires en/of anders gekwalificeerde beroepskrachten, 

  1. De voorwaarde dat de inzet en begeleiding plaatsvindt volgens een begeleidingsplan, waarmee de beroepskracht in opleiding, de praktijkbegeleider en de opleidingsbegeleider schriftelijk hebben ingestemd. Dit plan gaat in op hoe de beroepskracht in opleiding op verantwoorde wijze formatief kan worden ingezet en welke afspraken over de begeleiding zijn gemaakt, 

  1. Dat de begeleiding van de beroepskracht in opleiding niet alleen op papier staat, maar dat dit ook in de praktijk wordt toegepast. 

Voor de dagopvang geldt als aanvullende voorwaarde:  

  1. Bij iedere formatieve inzet van een beroepskracht in opleiding moet altijd ten minste een tweede gekwalificeerde beroepskracht ingezet zijn op de stamgroep, naast de beroepskracht in opleiding. 'Per dag ingezet’ betekent: ingeroosterd als beroepskracht voor de betreffende stamgroep, rekening houdend met de afwijkingen in verband met de arbeidstijden en de pauzetijden. 

Voor het bepalen van de beroepskracht-kind ratio is het volgende relevant: uit gegevens zoals het personeelsrooster moet redelijkerwijs op te maken zijn, wanneer de bbl’er/ pmio’er (of bol'er) als beroepskracht of boventallig is ingeroosterd. Op grond van artikel 7a van het Besluit kwaliteit kinderopvang toont de houder door middel van een overzicht van ingezette beroepskrachten en presentielijsten van kinderen de beroepskracht-kind ratio aan.  

 

Verwijzing naar wet- en regelgeving: 

  • Cao Kinderopvang 

  • Artikel 7 lid 8 en 11, 7a en 16 lid 7 Besluit kwaliteit kinderopvang 

  • Artikel 9 en 9c Regeling wet kinderopvang 

  • Artikel 1.50 (verkort) Wet kinderopvang:  
    De houder moet de kinderopvang zodanig organiseren en het kindercentrum zowel kwalitatief als kwantitatief van personeel voorzien, pedagogisch beleid voeren en zorgdragen voor verantwoordelijkheidstoedeling, dat dit redelijkerwijs leidt tot verantwoorde kinderopvang. Er moet aantoonbaar aandacht zijn besteed aan bkr, opleidingseisen en de voorwaarden waaronder en de mate waarin beroepskrachten in opleiding en stagiairs kunnen worden belast met de verzorging, opvoeding en bijdrage aan de ontwikkeling van kinderen 

  

Gerelateerde FAQ’s: 

  • Berekenen verhouding beroepskrachten en beroepskracht in opleiding en stagiairs   

  • Wanneer mag een BBL'er formatief worden ingezet? 

  • Welke eisen worden gesteld aan het begeleidingsplan voor beroepskrachten in opleiding 

  • Andersgekwalificeerde beroepskracht: Eisen en voorwaarden inzet