Oudercommissie eigen reglement + kennis ouders

Gesloten

Goedemiddag,

Ik heb een vraag over de beoordeling van de voorwaarden voor de oudercommissie van een KDV.

De houder heeft een oudercommissie reglement vastgesteld. Dit reglement voldoet aan de voorwaarden en wordt gebruikt voor ieder kindercentrum. De werkwijze per locatie wordt los van het reglement vastgesteld in het huishoudelijk reglement. Er is tevens sprake van een centrale oudercommissie die minimaal 1 keer per jaar met elkaar vergadert. Hiernaast overleggen de OC leden van deze locatie met elkaar.

In de Q&A lees ik het volgende:
Indien oudercommissies samen vergaderen moet iedere oudercommissie over een eigen reglement beschikken, omdat iedere oudercommissie altijd moet kunnen kiezen om zelfstandig te gaan functioneren of een van andere oudercommissies afwijkend advies uit te brengen.

Mijn vraag is als volgt:
Uit de gestuurde vragenlijst naar de OC-leden van het KDV komt naar voren dat beide leden geen weet hebben van het oudercommissie reglement. Zij geven aan hier niet over geïnformeerd te zijn bij hun intrede.

In hoeverre kan ik in mijn beoordeling iets met deze informatie? Zo ja, onder welke voorwaarde? En hoe bepaal ik of er sprake van een ‘eigen reglement is’? Is wat deze houder heeft dan voldoende?

Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet,

Priscilla Racké-Stoel.

Antwoorden

Secretariaat

08-01-20232:42 pm

Ivm de vakantie van Fred en Nicole stuur ik deze naar jou.

Groet, Simone

Isabella

08-02-20231:58 pm

Hoi Cassandra,

Zit jij beter dan ik in deze materie?

Met vriendelijke groet,

Isabella Bolt

Helpdesk kinderopvang

Mobiel: 06-40961343

Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl (http://helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl)

Twitter : @GGDGHORNL (https://twitter.com/GGDGHORNL)

> Van: Secretariaat
>Datum: 2023-08-01 14:53:42
>Onderwerp: Oudercommissie eigen reglement + kennis ouders
> Ivm de vakantie van Fred en Nicole stuur ik deze naar jou.
>
>
>
>Groet, Simone
>
> Van: Priscilla Racké-Stoel
>Datum: 2023-08-01 14:41:35
>Onderwerp: Oudercommissie eigen reglement + kennis ouders
> Goedemiddag,
>
>Ik heb een vraag over de beoordeling van de voorwaarden voor de oudercommissie van een KDV.
>
>De houder heeft een oudercommissie reglement vastgesteld. Dit reglement voldoet aan de voorwaarden en wordt gebruikt voor ieder kindercentrum. De werkwijze per locatie wordt los van het reglement vastgesteld in het huishoudelijk reglement. Er is tevens sprake van een centrale oudercommissie die minimaal 1 keer per jaar met elkaar vergadert. Hiernaast overleggen de OC leden van deze locatie met elkaar.
>
>In de Q&A lees ik het volgende:
>Indien oudercommissies samen vergaderen moet iedere oudercommissie over een eigen reglement beschikken, omdat iedere oudercommissie altijd moet kunnen kiezen om zelfstandig te gaan functioneren of een van andere oudercommissies afwijkend advies uit te brengen.
>
>Mijn vraag is als volgt:
>Uit de gestuurde vragenlijst naar de OC-leden van het KDV komt naar voren dat beide leden geen weet hebben van het oudercommissie reglement. Zij geven aan hier niet over geïnformeerd te zijn bij hun intrede.
>
>In hoeverre kan ik in mijn beoordeling iets met deze informatie? Zo ja, onder welke voorwaarde? En hoe bepaal ik of er sprake van een ‘eigen reglement is’? Is wat deze houder heeft dan voldoende?
>
>Ik hoor het graag.
>
>Met vriendelijke groet,
>
>Priscilla Racké-Stoel.

Cassandra Verspeek

08-03-202312:00 pm

Beste Priscilla

Op grond van 1.59 lid 1 moet de houder voor ieder geëxploiteerd kindercentrum binnen 6 maanden na registratie een reglement vaststellen (tenzij de uitzondering uit 1.58 geldt dat geen oudercommissie verplicht is).

Op grond van lid 2 bevat het reglement minimaal:

o Aantal leden
o Wijze waarop de leden worden gekozen
o De zittingsduur van de leden Op grond van lid 5 kan het reglement vervolgens alleen met instemming van de oudercommissie worden gewijzigd.

Uit je vraag begrijp ik dat de houder 1 reglement heeft vastgesteld dat voor alle kindercentra van toepassing is, en dat dit reglement alle verplichte onderdelen bevat.

De houder moet het reglement vaststellen. Vaststellen is niet gedefinieerd, maar in de aard van het begrip is besloten dat duidelijk is welke versie dat is (het moet duidelijk zijn wat vastgesteld is, bijvoorbeeld om later wijzigingen te verantwoorden), en wanneer die is vastgesteld. Het moet duidelijk zijn welk reglement geldt. De houder zal waarschijnlijk voor alle oudercommissies van alle kindercentra die hij exploiteert hetzelfde reglement vaststellen maar op enige manier moet hij aantonen dat elk kindercentrum over een oudercommissie en een reglement beschikt. Vaak zie je dat in de titel van het document (Reglement oudercommissie kindercentrum x) maar dat hoeft niet per se.

Er is in de regelgeving niets opgenomen over een handtekening van de oudercommissie of iets dergelijks, en formeel ook niets over het informeren van leden van de oudercommissie over het reglement. Al kun je uit de aard van de wetsartikelen vermoeden dat een reglement voor een oudercommissie dan ook bekend zou moeten zijn bij de oudercommissie..

Je kunt bij de houder nagaan waaruit volgens hem blijkt dat elke oudercommissie over een reglement beschikt (kan hij dit aantonen, kunnen ook notulen zijn of iets dergelijks waaruit blijkt wanneer welke versie is vastgesteld voor welke op dat moment bestaande kindercentra) en je kunt nagaan of het reglement nadien nog is gewijzigd, en of dit met instemming van de oudercommissies (allemaal) is gebeurd.

We zien als GGD verder niet toe op de vraag of de houder zich houdt aan het adviesrecht uit artikel 1.60. Dat artikel valt niet onder de kwaliteitseisen gehouden waar toezicht op wordt gehouden. Dit is zo bepaald omdat oudercommissies voor klachten en geschillen over hoe de houder het adviesrecht invult naar de geschillencommissie moeten gaan.

Je kunt kortom niet direct iets met de constatering dat de oudercommissieleden niet op de hoogte zijn van het reglement, je kunt hen wel wijzen op hun rechten.

Je kunt de houder wel bevragen over het vaststellen van de reglementen voor alle afzonderlijke oudercommissies (zie hierboven).

Kun je verder met dit antwoord?

Met vriendelijke groet,

Cassandra Verspeek

Helpdesk kinderopvang

Mobiel: 06 – 28829172

Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl (http://helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl)

Twitter : @GGDGHORNL (https://twitter.com/GGDGHORNL)

> Van: Priscilla Racké-Stoel
>Datum: 2023-08-01 14:41:35
>Onderwerp: Oudercommissie eigen reglement + kennis ouders
> Goedemiddag,
>
>Ik heb een vraag over de beoordeling van de voorwaarden voor de oudercommissie van een KDV.
>
>De houder heeft een oudercommissie reglement vastgesteld. Dit reglement voldoet aan de voorwaarden en wordt gebruikt voor ieder kindercentrum. De werkwijze per locatie wordt los van het reglement vastgesteld in het huishoudelijk reglement. Er is tevens sprake van een centrale oudercommissie die minimaal 1 keer per jaar met elkaar vergadert. Hiernaast overleggen de OC leden van deze locatie met elkaar.
>
>In de Q&A lees ik het volgende:
>Indien oudercommissies samen vergaderen moet iedere oudercommissie over een eigen reglement beschikken, omdat iedere oudercommissie altijd moet kunnen kiezen om zelfstandig te gaan functioneren of een van andere oudercommissies afwijkend advies uit te brengen.
>
>Mijn vraag is als volgt:
>Uit de gestuurde vragenlijst naar de OC-leden van het KDV komt naar voren dat beide leden geen weet hebben van het oudercommissie reglement. Zij geven aan hier niet over geïnformeerd te zijn bij hun intrede.
>
>In hoeverre kan ik in mijn beoordeling iets met deze informatie? Zo ja, onder welke voorwaarde? En hoe bepaal ik of er sprake van een ‘eigen reglement is’? Is wat deze houder heeft dan voldoende?
>
>Ik hoor het graag.
>
>Met vriendelijke groet,
>
>Priscilla Racké-Stoel.

Priscilla Racké-Stoel

08-04-202310:52 am

Goedemorgen Cassandra,

Bedankt voor je snelle antwoord! Heel fijn!
Ik kan zeker verder met het ontvangen antwoord, dit geeft veel duidelijkheid!

Groet, Priscilla

Cassandra Verspeek

08-07-202311:44 am