Alternatieve ouderraadpleging

Gesloten

Beste,

Voor wat betreft de alternatieve ouderraadpleging vroeg ik mij af hoe deze te beoordelen. Wat voldoet en wat niet? In de itemlijst staat hierover:

Als er conform artikel 1.58 tweede lid geen oudercommissie is ingesteld, betrekt de houder van een kindercentrum de ouders aantoonbaar voldoende op een andere wijze bij: – de wijze waarop uitvoering wordt gegeven aan artikel 1.50, eerste lid; – het pedagogisch beleid dat wordt gevoerd; – voedingsaangelegenheden van algemene aard; – het algemene beleid op het gebied van opvoeding, veiligheid of gezondheid; – openingstijden; – het beleid met betrekking tot het aanbieden van voorschoolse educatie; – de vaststelling of wijziging van een regeling inzake de behandeling van klachten; – wijziging van de prijs van kinderopvang. Ook blijft de houder ouders de gelegenheid bieden om deel te nemen aan een oudercommissie.

Maar wat valt onder ‘betrekken’? Is het voldoende dat een houder wijzigingen doorgeeft of in de nieuwsbrief ouders op de hoogte houdt van bijvoorbeeld een wijziging in het voedingsbeleid? Of wanneer de houder jaarlijks een tevredenheidsonderzoek doet onder de ouders? Of moet er echt voorafgaand aan een wijziging advies/input worden gevraagd aan ouders? En is er nog verschil in de beoordeling van deze alternatieve ouderraadpleging bij locatie met meer of minder dan 50 geplaatste kinderen?

Als team worstelen wij erg met dit item. Het zou fijn zijn als hier meer duidelijkheid in komt. Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Ilse van der Weerd

Antwoorden

Fred

10-03-20235:22 pm

Hoi Ilse ,

De wet is ingericht om adviesrecht voor ouders te borgen. Dat wil zeggen dat de houder zorg draagt dat ouders (d.m.v. bijvoorbeeld een OC), vooraf aan een beslissing op de geselecteerde en in de wet verankerde onderwerpen, advies vraagt. En afwijking van het advies onderbouwt. Alleen wij zien hier op de uitvoering bij de oudercommissie niet (meer) op toe.

Als er geen OC is en dat is rechtmatig (max 50 kinderen per kindercentrum worden opgevangen, de houder zich ingespannen heeft om een OC in te stellen, de houder betrekt de (alle) ouders -voor advies- bij de verplichte OC- adviesonderwerpen én biedt gelegenheid (en blijft bieden) om aan een OC deel te nemen), dan kan dat aan de wet voldoen. Het is niet de bedoeling dat de eis naar beneden hiermee is bijgesteld. Uit de wet blijkt dat de voorkeur is dat er wel een oudercommissie wordt ingesteld. Daarom staat er ook dat de houder zich moet blijven inspannen om een OC tot stand te brengen.

Het is zeker niet de bedoeling dat bij alternatieve ouderraadpleging het adviesrecht (van een OC en daarmee alle van ouders) wordt aangetast. Het op de hoogte houden van -bijvoorbeeld- voedingsbeleid is geen alternatief voor adviesrecht. Op de hoogte houden is immers niet âbetrekken.â Dat is meedelen. Een tevredenheidsonderzoek is heel wat anders. Dat is informeren naar de tevredenheid en vindt bovendien achteraf plaats. Als je kijkt naar het adviesrecht van de OC (en nogmaals het is niet de bedoeling dat aan ouders van een voorziening met minder dan 50 kindplaatsen minder ârechtenâ hebben) moeten beslissingen vooraf aan de OC voorgelegd worden. Dat geldt dus ook voor de genoemde onderwerpen bij alternatieve raadpleging. Dus op een of ander manier moet de houder ervoor zorgen dat de ouders adviesrecht hebben. En zaken voorleggen. En wij zien daar op toe. Als ouders er vervolgens niet op reageren is een ander zaak. Daar hebben wij niet mee te maken. De toezichthouder beoordeelt of de houder op het gebied van adviesrecht redelijkerwijs verantwoordelijkheid neemt en voldoet aan de wetgeving over het bieden van adviesrecht. Dat is betrekken van ouders. En het is voor de houder uiteindelijk gunstiger om een OC in te stellen. Dat maakt namelijk adviesrecht vragen per saldo eenvoudiger.

Ik hoop dat je hiermee verder kan met de beoordeling van dit onderwerp.

Met vriendelijke groet,

Fred van der Wal

Helpdesk kinderopvang

Telefoon: 06 81343845

Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl (http://helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl)

Twitter : @GGDGHORNL (https://twitter.com/GGDGHORNL)

> Van: Ilse Weerd
>Datum: 2023-09-18 14:44:15
>Onderwerp: Alternatieve ouderraadpleging
> Beste,
>
>Voor wat betreft de alternatieve ouderraadpleging vroeg ik mij af hoe deze te beoordelen. Wat voldoet en wat niet? In de itemlijst staat hierover:
>
>Als er conform artikel 1.58 tweede lid geen oudercommissie is ingesteld, betrekt de houder van een kindercentrum de ouders aantoonbaar voldoende op een andere wijze bij: – de wijze waarop uitvoering wordt gegeven aan artikel 1.50, eerste lid; – het pedagogisch beleid dat wordt gevoerd; – voedingsaangelegenheden van algemene aard; – het algemene beleid op het gebied van opvoeding, veiligheid of gezondheid; – openingstijden; – het beleid met betrekking tot het aanbieden van voorschoolse educatie; – de vaststelling of wijziging van een regeling inzake de behandeling van klachten; – wijziging van de prijs van kinderopvang. Ook blijft de houder ouders de gelegenheid bieden om deel te nemen aan een oudercommissie.
>
>Maar wat valt onder ‘betrekken’? Is het voldoende dat een houder wijzigingen doorgeeft of in de nieuwsbrief ouders op de hoogte houdt van bijvoorbeeld een wijziging in het voedingsbeleid? Of wanneer de houder jaarlijks een tevredenheidsonderzoek doet onder de ouders? Of moet er echt voorafgaand aan een wijziging advies/input worden gevraagd aan ouders? En is er nog verschil in de beoordeling van deze alternatieve ouderraadpleging bij locatie met meer of minder dan 50 geplaatste kinderen?
>
>Als team worstelen wij erg met dit item. Het zou fijn zijn als hier meer duidelijkheid in komt. Alvast bedankt!
>
>Met vriendelijke groet,
>Ilse van der Weerd

Fred

10-03-20235:27 pm